Máte potíže v oblasti strategie, pokud:

  • Vaši zaměstnanci nedokáží říct, kam firma směřuje
  • Nemáte jasné tržní zaměření a jedinečnou prodejní výhodu
  • Vaše služby a produkty jsou průměrné
  • Vaše firma se rozvíjí pomaleji než vaši konkurenti

Možná vám to přijde překvapivé, ale většina podnikatelů, které potkáváme, má jen vágní odpovědi na dotazy typu „Proč vaše firma existuje“, „Kam směřujete“ „Čeho chcete dosáhnout?“. Přestože to jsou věci, jejichž znalost je klíčová pro další rozvoj firmy.

Tito podnikatelé jsou inteligentní lidé, které by asi nenapadlo stavět dům bez velmi podrobných plánů, protože vědí, že při stavbě je třeba dbát na každý detail. Ale pro svou firmu žádné detailní plány nemají. Proč? Hlavním důvodem je to, že ke své firmě nepřistupují jako ke stavbě, která má jasný, velmi viditelný cíl – jako třeba dům. Prostě jen podnikají.

Ovšem jedním z rozdílů mezi úspěšnými podnikateli a těmi ostatními je právě v tom, že ti úspěšní mají jasný cíl. Mají vizi, za kterou jdou, mají důvod, proč podnikají. Úspěšní „staví“ firmu, nepracují VE firmě, ale NA firmě.

Je třeba zacílit pozornost

Aby malá či střední firma uspěla na trhu se silnější konkurencí, musí se zaměřit na oblast, v níž je nejsilnější. Na oblast, kde je schopna poskytnout největší přidanou hodnotu. Všechno ostatní musí stranou. Jasné marketingové soustředění je podmínkou úspěchu. Dokážu pojmenovat svou konkurenční výhodu? Dokážu vyjmenovat, v čem je má firma lepší než konkurence? A vnímají to tak i mí zákazníci?

Je občas velmi lákavé snažit se uspět ve všem, přidávat stále nové a nové produkty a služby. Mnoho podnikatelů má nutkání naplnit přání svých zákazníků, rozšiřovat portfolio, začínat nové a nové projekty. Naprostá většina z nich své podnikání dřív nebo později nezvládne. Klíčem je totiž disciplína a zaměření se na to podstatné. Dělejte to, v čem jste nejsilnější a uspějete.

Proč formulovat strategii firmy

Strategie vám především ujasní plány. Umožňuje objektivní pohled na všechny předpoklady k naplnění vašich cílů. Formulovat strategii navíc přináší spoustu dalších výhod pro vás i pro firmu. Strategie se dá sdílet, promítat do cílů a lze měřit její naplňování. Vyjasněná strategie zrychluje rozhodování: Je tato věc v souladu s tím, kam jdeme? Pokud není, pryč s ní.

Strategii můžete formulovat na jediné stránce nebo v celé sérii dokumentů opatřených tabulkami a grafy. Nemusíte ji nikomu ukazovat. Ale musíte ji mít a občas se na ni musíte znovu podívat. Business mentoring vám v tom pomůže. Více o strategii a nejen o ní si můžete přečíst na našem blogu.