Dnes jsem kromě práce na korekturách karet (což vás asi nezajímá) na projektu nijak nepokročil. Ale krátce jsem se zamyslel nad obchodním modelem, který je dnes v módě. Docela by mne zajímaly vaše názory.

Malá úvaha o private labelling

Spousta lidí se dnes snaží uspět na Amazonu. Často ti, kteří nikdy nepodnikali. A jiní jim nabízejí relativně drahá školení, která lze shrnout zhruba následovně

1) podívej se, co se na Amazonu dobře prodává – najdi bestseller

2) najdi výrobce v Číně (alternativně najdi něco na alibaba.com, co by se na Amazonu dalo prodávat)

3) dej na to svoje etikety

4) pošli to do Amazonu

5) propaguj to a vydělávej

Inu, proč ne, když můžeme mít řidičáky na body, DPH a placené dálnice, proč bychom nemohli mít tohle. Ale říkat tomu podnikání, to se mi moc nezdá, a řeknu vám, proč si to myslím. Dlouhodobý úspěch v podnikání stojí na trvale udržitelné konkurenční výhodě. A ta se dá vybudovat ve dvou oblastech: v produktu nebo v kanálech.

Kanál vynechme – tím je Amazon a žádnou kontrolu nad ním nemáte ani vy, ani já. Takže zbývá produkt. A produkt má pod kontrolou nějaký číňan. Četl jsem nedávno zajímavý příběh od kluka, který jako teenager vybudoval a posléze ztratil internetový obchod.  Doporučuji.

Tohle je ale vyšší moc, to se může stát i s proprietárním produktem, řeknete. To je pravda, ale já měl na mysli spíše něco jiného.

Je tady parta lidí, kteří tvrdí, že je skvělý byznys koupit kafe ve večerce u Vietnamce a prodat ho na Amazonu za trojnásobek. A navíc přes FBA, takže s tím nemáte žádnou práci. To je skvělý byznys plán, za předpokladu, že

a) najdete dost idiotů, kteří si kupují trojnásobně předražené kafe

b) dokážete tuto úžasnou informaci udržet v tajnosti před další várkou lidí nadržených zbohatnout na předraženém kafi.

Takže tudy asi cesta nepovede.

Další variantou bude najít něco na alibabovi, kde si můžete koupit něco od čínského výrobce, převést to do Amazonu a počítat svoje penízky. Má to ale jeden háček. Spočívá v tom, že strategie „sleduj bestsellery“ a „sleduj Alibabu“ je generická a může ji následovat úplně každý.

Takže čím více daný produkt uspěje, tím více novodobých zlatokopů se na tento váš internetový Klondike vydá. Je to hodně podobné zlaté horečce. Akorát to má jednu nevýhodu – tehdy jste si vykolíkovali claim a on se stal vaším vlastnictvím. Dnes váš konkurent nasadí cenu o dva centy nižší a o první pozici jste přišli. A tak to bude tak dlouho, dokud se marže neustálí relativně nízko. Když k tomu připočtete nulové úspory z rozsahu (protože toho asi těžko budete objednávat kontejnery) a obrovské náklady na marketing a čas, dospějete rychle k tomu, že toto je strategie vhodná pro studenty nebo pro důchodce.

Podle mne jediná funkční strategie v oblasti private labellingu bude spočívat v kombinaci několika prvků:

a) rychlost objevování nových tržních nik a produktů, které je zaplňují

b) ovládnutí této niky pomocí agresivního marketingu a produktové politiky (cross-selling, bundling atd.)

c) dosažení významné množstevní slevy a její plné promítnutí do ceny, takže pro nováčka bude nemožné následování (pokud nechce prodělávat nebo nakupovat zbytečně velké zásoby)

Co si o tom myslíte? Máte stejný názor nebo jsem vedle jak ta jedle?