Když trávíte život mezi podnikateli, po čase si začnete uvědomovat, co funguje a co ne. Jednou z věcí, které jsem se naučil je, že úspěch nezáleží tolik na osobních zvycích nebo vrozených vlastnostech, ale na něčem jiném. To, co určuje, zda uspějete, nebo ne, je chování.

Co to znamená chování podnikatele? Například to, jak reagujete na dlouhodobý stres. Zda plníte své závazky nebo ne. Jak vycházíte s ostatními. Jaký je váš přístup k zákazníkům. Jak usilovně jste ochotni pracovat, abyste svou práci udělali správně. Nakolik dokážete pracovat soustředěně a disciplinovaně.

Jsou lidé mezi podnikateli, kteří se chovají tak, jak by podle tohoto článku neměli. A po nějakou dobu se jim může dařit. Ale dříve nebo později, obvykle přestanou jít věci hladce, je jejich sebedestruktivní chování dostane. Pokud chcete být dlouhodobě úspěšní, je dobré se občas podívat do zrcadla, jestli u sebe nepozorujete některé z těchto druhů chování:

Naivita

Podnikatelé jsou zpočátku důvěřiví a mají velké oči, ale čím dříve si vypěstujete důvtip a skepsi, tím vyšší bude vaše šance na vítězství. Důvod je prostý: hlupáci a naivky nevyhrávají. Naučte se uvažovat o všem, co si přečtete a co uslyšíte, a vždy se zabývejte tím, z jakého je to zdroje, zda to platí pro vás, zda se to hodí pro vaši specifickou situaci.

Panika

Náročné situace jsou v podnikání běžné. Věci nejdou skoro nikdy podle plánu – často nejdou vůbec. Je to součást hry, berte to jako část vaší práce. Pokud se necháváte ovládat adrenalinem a nedokážete udržet v krizi chladnou hlavu, nebudete to v podnikání mít snadné.

Fanatismus

Nadšení je velkým motorem na cestě k úspěchu, ale pokud překročíte hranici a stanete se fanatickými, začne to fungovat proti vám. Fanatismus vede k pokřivenému vnímání reality, špatnému uvažování a špatným rozhodnutím.

Lenost

Lidé, kteří dosahují úspěchu, znají jednu základní pravdu. Úspěch předpokládá tvrdou práci po dlouhou dobu. Proto jsou tak soustředění a disciplinovaní. Většina lidí jsou lenoši. Proto většina lidí ničeho mimořádného nedosáhne.

Mentalita rychlého řešení

Steve Jobs řekl: „Polovina toho, co odlišuje úspěšné podnikatele od neúspěšných, je čistě vytrvalost“. Pokud nejste nadšení do toho, co děláte, nezůstanete u toho. Spousta lidí chce dnes okamžitý výsledek, okamžitou spokojenost. K mimořádným úspěchům to ale nestačí.

Podléhání pocitům

Ať už máte problém s jakýmikoli pocity – žárlivostí, studem, pocitem méněcennosti, domýšlivostí – jejich přenášení na lidi kolem vás podkopává váš úspěch. Kazí to náladu a bortí vztahy.

Sobeckost

Pokud se chováte, jako by se svět točil kolem vás, měli byste na to alespoň mít talent. Ale i tak vám přehnaná sebestřednost ubere na efektivitě. Podnikání není o vás, je o obchodě. Je o zkušenostech vašich zákazníků s vašimi produkty nebo službami. Pamatujte na to, kdo v tomto vztahu slouží komu.

Žití v minulosti nebo budoucnosti

Je pravda, že si z minulosti můžeme brát lekce, ale zůstávat v ní je sebedestruktivní. Stejně tak můžete plánovat a snít o budoucnosti, ale pokud se vaše úsilí nesoustředí na přítomnost, nikdy své plány a sny nesplníte.

Lehkovážnost

Často dnes zaslechnete fráze jako „všechno je dobrý“ nebo „žádná starost,“ ale málokdy je zaslechnete od lidí, kteří něčeho význačného dosáhli. Můžou mít spoustu vlastností, ale lehkovážnost není jednou z nich.

Přecitlivělost

Pokud máte tak tenkou kůži, že vás každá kritika vyhodí z míry a každá maličkost vás urazí, půjde vám to v podnikání těžce. Existuje dobrý důvod pro to, aby měl podnikatel smysl pro humor a pokoru. Neberte se tolik vážně.