Skoro vše co teď děláte, můžete dělat lépe. Přes 40% rozhodnutí, které každý den děláme, vlastně nejsou rozhodnutí. Jsou to návyky. A lze je změnit.

Většina našich rozhodnutí  jsou návyky

Většinu času se vlastně nerozhodujeme. Děláme to, co jsme dělali vždycky. Díky tomu jsme méně produktivní, méně efektivní, méně zdraví a fit – méně všechno, co bychom mohli být. Co se tím tedy dá dělat? Vyměnit starý návyk za nový.

I když změnit návyk není snadné, ale není to ani složité. Klíčem je pochopit, že zlozvyk neodstraníte, ale můžete jej nahradit – a stále dostat stejnou „odměnu“, kterou vám přináší váš starý návyk.

Předefinujte slovo „musím“

Představte si váš typický den. Málo z toho, co si myslíte, že „musíte“ udělat, vlastně musíte udělat stejným způsobem.

Myslíte si, že potřebujete ten hrnek kávy? Nepotřebujete. Někdy jste začali pít kávu, zalíbilo se vám to, zalíbili jste si to povzbuzení z kofeinu… a teď je to „nepostradatelný“ zvyk. Ale tak to není – potřebujete pít, ale ne zrovna kávu.

To samé platí skoro pro vše co v práci děláte. Možná každý den voláte na distribuci, i když jste své zprávy už dostali. Možná pošlete email raději, než byste volali, když se s někým bojíte mluvit. Vše co děláte je na nějakém úsudku založeno… ale kolikrát je to, co děláte, ten nejlepší způsob jak dosáhnout cíle?

Pokud jste jako průměrný člověk, tak málokdy – jinak bychom všichni byli zdraví, moudří a bohatí.

“Musím“ je pocit, který vychází z návyku. Jediný způsob, jak návyk změnit, je nejdříve se rozhodnout, že o „musím“ se dá jednat, dokonce jej odstranit.

Vezměme například, že vaším návykem je zkontrolovat emaily hned, když příjdete do práce. Ten návyk chcete změnit, protože začnete být okamžitě zatíženi, a raději byste odstartovali svůj pracovní den jiným směrem.

Zjistěte, co je podnětem

Každý návyk má jednoduchý cyklus: podnět, rutina a odměna. Podnět je pocit žádosti, který vás převede na autopilota a spustí rutinu.

Když například každé ráno kontrolujete email, můžete se dožadovat pocitu kontroly, dozvědět se jaké nastaly problémy, i co se stalo přes noc dobrého. Nebo se můžete dožadovat spojení se zaměstnanci, zákazníky a přáteli.

Zjistěte rutinu

Rutinu je snadné identifikovat. Rutina je projev návyku. Cigareta o přestávce, prohlížení stránek o obědě, nebo v našem případě kontrolování emailu jako první věc hned zrána.

Zjistěte odměnu

Odměnu není vždy snadné identifikovat. Možná je vaši odměnou pocit kontroly nebo útěchy (skvěle… nic strašného se nestalo), možná je to pocit jako „Jsem kapitán vesmíru a mobilizuju vojska“, který dostanete, když odešlete několik emailů svým lidem.

Zjistěte jaké nutkání váš návyk uspokojuje. To, že si zajdete na kafe neznamená, že pro to cítíte potřebu, můžete například chtít být mezi lidmi a kafe je jen záminka.

Dejte si záležet, když zjišťujete odměnu. Abyste změnili návyk, musí odměna zůstat stejná. Odměnu si neodepřete – jen se k ní dostanete produktivnějším nebo pozitivnějším způsobem.

Změňte rutinu

Když znáte svůj podnět a odměnu, „vše“ co zbývá udělat, je nahradit rutinu která bude spouštěna vašim podnětem a za kterou dostanete stejnou odměnu.

Například hned ráno kontrolujete email, protože chcete hned vědět o jakýchkoli katastrofách, které se staly přes noc… ale zároveň se nechcete zatěžovat nepodstatnými detaily.

Jednoduše vymyslete jiný způsob jak rychle být v obraze. Párkrát někomu rychle zavolejte. Promluvte si s klíčovými zaměstnanci. Zjistěte stav osobně.

To samozřejmě nelze pokud řídíte zaměstnance z dálky. V tom případě byste mohli založit zvláštní emailovou schránku pro naléhavé případy a odložit obyčejné emaily na později.

Novou rutinu si naplánujte

Nejjednodušší způsob, jak vytvořit nový návyk, je naplánovat si jej. Formát takového plánu je jednoduchý:

Když (podnět), tak udělám (rutina) protože mi to dává (odměna).

V tomto případě by plán byl: Když přijdu do práce, promluvím s klíčovými zaměstnanci, protože se hned dozvím o jakýchkoli naléhavých záležitostech.

Po několika opakováních bude váš nový zvyk automatický. Budete produktivnější a můžete začít s dalším návykem.