Malé a mladé firmy jsou inovativní – to je přece samozřejmost. Ale je to opravdu tak? Jak si udržet svou inovační jiskru?

Co zháší inovační jiskru?

Začínající a malé firmy by měly inovovat zcela samozřejmě. Jsou přece nové, nebo díky velikosti nemusejí ztrácet energii v byrokracii. Mají nové nápady a perspektivy.

Realita ovšem taková není. Brzy potom, co zformulují svou původní ideu, se začnou zabývat provedením, ne už inovacemi. Musí získávat  zákazníky, hledat dodavatele, zaměstnance, řešit nekonečné spektrum malých denních záležitostí, které taktak stihnou. Není tedy divu, že začínající firmy ztratí svůj počáteční drive a kreativitu, které charakterizovaly jejich první dny.

Jak tedy můžou rostoucí firmy zůstat inovativní?

Hledejte hledače nápadů

Takové lidi už u vás máte – trik je v tom zjistit, kteří to jsou, a jak od nich získat ty nejlepší informace. Tito zaměstnanci jsou blízko uživatelům a zákazníkům, rádi vymýšlejí nové věci a umějí naslouchat. Můžou to být projektoví manažeři nebo account manažeři a pravděpodobně nemají mnoho formální autority. To nevadí. Pořád jsou nezbytní. Pochvalte je, naslouchejte jim, a zajistěte, aby jejich názory byly slyšet. Jsou to vaše nohy na zemi.

Vytvořte úkolovou skupinu

Možná máte nový nápad, ale nikoho, kdo by na něm pracoval. Vytvořte tým z různých oddělení, který si tak může oddychnout od svých stálých povinností, a pověřte jej, aby váš nápad párkrát rychle otestoval. Vaši vedoucí, by měli mít pravomoc ke svolávání takovýchto úkolových skupin. Jejich cílem je otestovat nápady předtím, než se jako projekty zařadí do vaší organizace.

Sledujte své odvětví – chytře

V době blogosféry si můžete být jistí, že mnoho vašich zaměstnanců pročítá články z oboru. Ale jen pročítat novinky nestačí. Povzbuďte své zaměstnance k tomu, aby zprávy analyzovali. Proč tento konkurent dělá toto? Jak bychom tuto novinku mohli zavést u nás? Analyzování taktik ve vašem nebo podobném odvětví aktivně přispěje k vaší vlastní strategii.

Zázrak ve vlaku

Stalo se vám, že jste jeli ve vlaku, zašli na oběd nebo jste s kolegou čekali na letišti, a přitom vás napadlo něco skvělého? Je úžasné sledovat, jaké nápady se objevují v těchto napůl pracovních místech. Chytří vůdci využívají tohoto typu přemýšlení. Povzbuzujte své zaměstnance k tomu, aby se setkávali a povídali si zcela nestrukturovaně.

Myslete ve velkém

Trvejte na tom, že je důležité držet se vize vaší firmy. Ano, musíme naslouchat zákazníkům, ale je snadné nechat se unést malými „zlepšeními“ podle požadavků zákazníků  a zapomenout na velké nápady, se kterými jste začali. Najděte vizionáře ve vaší firmě a nechte je spolupracovat s těmi, kteří odpovídají za požadavky klientů nebo dělají průzkumy trhu. Z jejich komunikace vzniknou velké a úspěšné nápady.