Spousta menších firem si myslí, že by měli být levní. Ale namísto ceny vašich produktů je třeba zdůrazňovat jejich kvalitu. Konkurenci si tak udržíte od těla, a zákazníky u sebe.

Slevy jsou nebezpečné

Jako podnikatele nás často láká možnost nabídnout slevu na naše produkty. Můžeme si myslet, že to přiláká zákazníky, a pomůže růstu. Zákazníci sami neúprosně vyžadují slevy a věří, že je lepší dostat něco levně. Ale ať už se na to díváte z jakéhokoli pohledu, slevy jsou nejen hloupé, ale pro vás i nebezpečné. Řekneme si proč.

Budete se muset omezit

I když se soustředíte na vzdálený cíl zvýšení prodeje, slevy vás nutí ke ztrátě. Možná změníte způsob výroby a začnete používat méně kvalitní materiály. Možná budete muset snížit rozsah služeb, které poskytujete, nebo rychlost dodání vašich objednávek, to vše ve jménu slevy. Taková strategie dokáže navýšit prodej, ale také poškodí vaše vztahy se zákazníky. Zákazník, který dostane podřadný produkt, může být za slevu rád – dokud neotevře krabici. A můžete si být jistí, že dá dalším možným zákazníkům vědět, že s vaším produktem nebyl spokojen. Málokdy se zmíní o tom, že byl produkt zlevněný, spíše řekne, že nedostal to, co očekával. Sleva vás tak stála nejen peníze, ale i reputaci.

Vyprovokujete konkurenci k útoku

Slevy jsou snadno čitelnou známkou krize. Firmy, které mají problémy s konverzí prospektů na zákazníky, využívají pro růst tržeb  slevy. Slevy se také často používají k vytvoření nouzových příjmů, když má firma potíže s cash-flow a potřebuje rychle splatit závazky. Když začnete nabízet slevy, každý schopný konkurent zareaguje stejným způsobem, a dále tak sníží vaše šance na rozvoj firmy a stabilizaci příjmů.

Ukazujete nedostatek důvěry ve váš produkt

Ze všech atributů, které můžete použít, když se snažíte prodat, je cena ta nejslabší. Jakákoli firma dokáže nabídnout dlouhodobě nebo dočasně stejné nebo lepší ceny. Pokud vedete vaši prodejní kampaň akční nabídkou, vysíláte zákazníkům signál, že váš produkt nemá žádnou lepší vlastnost, která by jej odlišila od konkurence. Můžete mít ten nejlepší produkt na trhu. Tím, že nabízíte slevu, jej znehodnocujete. Slevy vyjadřují, že to, co prodáváte, je horší nebo nanejvýš rovnocenné vůči konkurenčnímu produktu. A zákazníci si to dobře uvědomují. Vztahy se budují na důvěře, kterou zákazníci cítí k vašim produktům, a na jejich jistotě, že si kupují něco kvalitního. Slevy tyto základní stavební kameny vaší značky smažou a ponechají vaši firmu v riskantní pozici. Jak na trhu, tak v myslích vašich zákazníků.

Až budete příště přemýšlet, zda nabízet slevy, svou volbu důkladně uvažte. Možná jsou lepší způsoby jak přesvědčit zákazníky, aby si zvolili váš produkt. Snažte se u svých produktů vyjádřit proč, ne kolik.